Futbol ve Siyaset
12.03.2013
“Traktör”ün İran`da çok fazla konuşuluyor olmasının nedenlerinden birisi de
Tebriz`in takımı oluşu.
Tebriz hiç kuşkusuz Türk ve İran tarihinde en önemli kentlerden birisi.
Tarihi Baharat ve İpek yolunun üzerinde yerleşmesi nedeniyle önemli bir ticaret
şehri. İyi hatırlıyorum, 1990`ların ortasında Prof. Dr. Ümit Özdağ hocam bir
sohbetimizde Kayseri ile Tebriz`i kıyaslamış, her ikisinde de nerdeyse hiç
Yahudi bulunmayışının başlıca nedenlerinden biri olarak ticaretin çok önemsenmesine
dikkat çekmişti.
İran`da Doğu Azerbaycan Ostanı`nın (eyaletinin) idari merkezi olan
Tebriz`in 1,4 milyon civarında nüfusu olduğu söyleniyor. Nüfusunun yaklaşık
yüzde 97`sini Azerbaycan Türklerinin oluşturduğu Tebriz İran`ın ikinci büyük
sanayi şehri. Tebriz halıları “İran halıları” adıyla dünyada çok ünlü.
Tebriz 12. yüzyıldan itibaren bu coğrafyada Türklerin kurduğu İldenizler,
İlhanlılar, Karakoyunlu, Akkoyunlu ve Sefeviler’in başkenti olmuş. Şehir aynı
zamanda İran`da modernleşmenin memleketi. İran`da ilk matbaa, halka açık
kütüphane, sinema, tiyatro, belediye, modern okul, modern polis, modern
fabrika, telefon şebekesi, kadın derneği, öğrenci yurdu Tebriz`de açılmıştır.
Tebriz İran`daki siyasi değişimin de öncüsü sayılabilir. Nitekim İran`da
1906`da anayasal devrime yol açan Settarhan-Bagirhan harekatı, 1920`deki
Hiyabani`nin Azadistan devleti, ya da Prof. Dr. Cemil Hasanlı`nın soğuk savaşın
başladığı olay olarak gördüğü Pişeveri harekatının merkezi Tebriz`dir. Zaten
Tebriz`in bu konumu “İran`da değişim Tebriz isterse olur” biçimde bir değimin
ortaya çıkmasına neden olmuş.
Bu bağlamda İran siyasetinde reformcuların başarısızlığında da ister
Hatemi`ye, isterse “Yeşil muhalefete” Tebriz`in destek vermeyişi en önemli
etkenlerden biri sayılabilir. İran`daki ister Pehlevi döneminde, isterse devrim
sonrası merkezi otorite sürekli olarak Tebriz`in siyasi, ekonomik ve kültürel
rolünü sınırlamaya çalışa da, Tebriz İran`daki konumunu halen sürdürüyor.
Nitekim Tebriz`in Güney Azerbaycan milli hareketinin kalbi durumunda olması
şehrin tarihi rolü ile örtüşüyor. Bu çerçevede “Traktör” olayına aynı zamanda
Tebriz`in merkezi otoriteye yeni bir meydan okuması gibi de bakılabilir.
“Traktör”ü önemli kılan bir diğer ve belki de en önemli neden siyasi
boyuttur. Bu bağlamda “Traktör” futbolun sadece oyun olmadığının ve İran`da
Güney Azerbaycan milli mücadelesinin en önemli arenalarından biri olduğunun
somut örneklerinden biri. Siyasi mücadeleye karşı en sert önlemlerin alındığı
İran`da Traktör`ün oyunları ve Sehend stadyumu ülkedeki Azerbaycan Türklerinin
milli hak arayışların önemli siyasi mücadele arenası gibi yükselmekte.
Bu anlamda “Traktör” taraftarlarını “Barselona” taraftarlarına benzetmek
mümkün. Traktör`ün oyunlarında sayıları ortalama 60-70 bini bulunan ve ezici
çoğunluğunu gençlerin oluşturduğu taraftarların merkezi otoriteye muhalif
milli-siyasi ve toplumsal sloganlar seslendirilmesi bir geleneğe dönüşmüş
durumda.
Bu sloganlar esasen ise üç temel yönde kendini göstermekte. Öncelikle,
“Traktör” taraftarları İran`dakı Azerbaycan Türklerinin güncel milli
sorunlarını dile getirmektedir. Bu çerçevede en fazla duyulan sloganlardan
“Türk dilinde medrese, olmalıdır herkese” ile Türkçe eğitim sorunu, “Urmu gölü
can verir, meclis onun katline ferman verir” sloganı ile Urmiye gölünün
kurumasına ilişkin İran yönetiminin tavrı eleştirilmekte.
Son olarak da “El-cezire” maçında İngilizce “Güney Azerbaycan İran değil”
pankartı açılması ise işin nerelere vardığını göstermek bakımından önemli.
Zaten bu slogandan sonra İran devrim muhafızlarının önemli gazetelerinden
Cahan`da gerekli önlemin alınması ve bu bağlamda “Traktör”ün maçlarını
Azerbaycan`da oynamaması önerildi. Bu noktada taraftarların tutumu sadece
sloganla sınırlı kalmıyor. Mesela, 2010 senesinde taraftarlar “Urmiye gölüne
bir çanak su dökme” kampanyası başlatmıştı.
Taraftarların sloganları arasında “Azerbaycan var olsun”, “Karabağ
bizimdir, bizim kalacak”, “Azerbaycan bir olsun, payitahtı Tebriz olsun”,
sloganları Azerbaycan Cumhuriyeti ile ilgili yaklaşımını ortaya koymakta. Keza,
Hocalı soykırımının yıl dönümleri de Traktör taraftarlarının oyunlarda andığı
bir başka husus.
Traktör taraftarlarının Türkiye konusunda özel duyarlılığı var. Nitekim
oyunlarda kullanılan Tebriz-Bakü-Ankara Traktör taraftarlarının bu yaklaşımın
somut örneği. Keza, İran`da Tahran yönetiminin örtülü desteğini alan sözde
“Ermeni soykırımı” faaliyetlerine karşı geliştirilen reaksiyonda Traktör
taraftarı olan gençleri de unutmamak lazım. Yine “Traktör oyunlarında
Azerbaycan bayraklarının yanı sıra, Türkiye bayraklarının zaman-zaman
kullanıldığı biliniyor. Keza “Azerbaycan yurdumuz, Tirektur bozkurdumuz”
sloganı veya maçlar sırasında stadyumu dolduran taraftarların bozkurt işareti
yapması da dikkat çeken bir başka husus.
İran yönetimi Traktör taraftarlarının bu eylemlerinden rahatsız ve bu
rahatsızlığını takım taraftarlarını sık-sık hapis ederek ortaya koymakta. 2011
yılında İran devrim muhafızlarının Traktör mülkiyetine alması da bu
rahatsızlığının somut dışa vurumu ve böylece takım üzerinden taraftarı sıkı
denetim altına alma girişimi. Ama olayların gidişi Traktör taraftarının
tribünler üzerinden mesaj vermeyi güçlendirerek sürdürdüğünü ortaya koyuyor.
Dr. Nazim CAFERSOY, Kafkasya Uluslararası İlişkiler ve Stratejik
Araştırmalar Merkezi (QAFSAM-www.qafsam.org) Analisti
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder